I. BÖLÜM
1-
HALI
VE KİLİME GİRİŞ
Halı konusunda iyi bir görüş açısına varabilmek için, öncelikle
tarihçesinden başlamak gerekir. Halıcılığın tarihi, insanlık
tarihi kadar eskidir. İnsanlar önce hayvan postlarını kullanıyorlardı.
İhtiyaçları arttıkça, ihtiyaçlarına uygun post bulamadıkları
için, post taklidi yaygılar ürettiler. Zamanla sevdiklerini de
desenleştirerek, bugünkü halının kaba örneklerine ulaştılar.
Kısaca halı insanoğlunun doğaya karşı ve doğayı kendine
uydurma mücadelesinin ilk ürünlerindendir.
Günümüze
kadar gelen halı, yaşantımızda ekonomik, sosyal ve kültürel
olarak önemli yer tutar. Gerek Türklerdeki, gerekse doğu ülkelerindeki
ev dekorasyonundaki başlıca unsur halı ve kilimdir. Çünkü
Avrupa’ nın
kullandığı masa, sandalye, karyola bizlerin yaşantısına
yeni girmiştir. Biz halının üzerinde doğarız, halının üzerinde
büyür, yer, içer, yatar, kalkarız.
Anadolu’nun bir çok yerinde hâlâ kapalı ekonomi hakimdir. Yani aile
kendisine yetecek kadar üretir.
Yatağı, divanı kendi dokuduğu halı ve kilimdendir. Sosyal
olarak da halı ve
kilim çok önemlidir. Anadolu’ da genellikle görücü usulüyle
evlenilir. Kız gelinlik çağına yaklaşınca çeyizini de
yapmaya başlar. Çeyizin en önemli parçası da kızın kendi
elleriyle dokuyacağı halısı ve kilimidir
Önce kuzusundan veya koyunundan yününü kırpar. Elde ettiği yapağıyı
derede veya akarsuda yıkar. İyice temizledikten sonra yünü
güzelce kabartır ve elde ettiği
köpük gibi yünü eğirir. Artık ipini elde etmiştir. Sıra
yünlerin boyanmasına gelmiştir. Çevresinden bildiği otları,
kökleri toplar ve elindeki yünleri
anasından atasından gördüğü usullerle
kaynatır. Değişik renklerde ihtiyacı kadar ipi elde
ettikten sonra fazla boyaları akana kadar, yeniden iyice yıkar.
Artık iş dokuma tezgahında dokumaya kalmıştır. Ve yüreğini
de koyarak başlar dokumaya.
Bu arada da oğlu evlenme yaşına gelmiş analar da oğullarına kız
bakmaya başlarlar. Gelinlik çağındaki kızların evlerine daha
sık girip çıkmaya, kızın marifetlerini, huyunu suyunu
anlamaya çalışırlar. İşte kızların
çeyizlerine dokudukları halı ve kilim ruhlarının aynası,
marifetlerinin diplomasıdır.
Sanırız bu örnek halı ve kilimin Anadolu’ daki sosyal önemi hakkında
yeterli bilgiyi vermektedir.Halı ve kilimin önemini vurguladıktan sonra kaliteyi belirleyen faktörlere
geçelim.
A-
Halı ve Kilimde
Kaliteyi Belirleyen Faktörler :
Halı ve kilimde kaliteyi belirleyen beş faktör vardır.
Bunlar:
1-Kullanılan malzemenin çeşidi ve kalitesi,
2-Kullanılan işçiliğin çeşidi ve kalitesi,
3-Kullanılan boyanın çeşidi ve kalitesi,
4-Desen ve kompozisyon,
5-Yaş
Şimdi bunları tek tek açalım.
1-Kullanılan malzemenin çeşidi ve kalitesi:
Halıcılıkta kullanılan malzemeleri de üçe ayırabiliriz.
a)
Hayvansal malzeme : Yün. Bunlar alevle yanmaz, ateş çekildiğinde söner.
Yanık saç gibi kokar.
b)
Bitkisel malzemeler : Pamuk. Hemen yanar, kolay kolay sönmez.
c)
Sentetik malzemeler : Naylon, sentetik ipek. Bunlar da parlayarak yanar ve
erirler.
Bunların en iyisi, en sağlamı üstelik töresel olanı yündür. Yünler
de kalitelerine göre kuzu yünü, koyun yünü, post yünü ve
fabrika yünü olmak üzere dörde ayrılır. En sağlam ve güzeli
kuzu yünüdür. Parlak, yumuşak ve yağlı bir yündür. Çok
dayanıklıdır. Koyun yünü daha az parlak, yumuşak ve dayanıklıdır.
Post yünü ise oldukça serttir. Parlak değildir ve dayanıksızdır.
Fabrika yünleri ise eski yün eşyanın tekrar yün ipliğine dönüştürülmüş
şeklidir. Bu arada sentetik elyaf da arasına karışmaktadır.
Bu nedenle dayanıksızdır.
2-Kullanılan işçiliğin çeşidi ve kalitesi :
İşçiliği de geleneksel
ve ticari olarak 2 guruba ayırmak mümkündür.
Geleneksel işçilik, Türk düğümü, Gördes düğümü veya çift düğüm
diye adlandırılan düğüm
çeşididir. Dokunuşu zor ama dayanıklıdır.
Ticari işçilik ise İran düğümü, Sena düğümü diye de adlandırılan
tek düğümdür.
Rönesans döneminde Avrupa’da zenginlik artınca halıya karşı da
doğal
olarak
talep artmış, bu talebe İranlılar cevap vererek, çift düğümden
tek düğüme geçmişlerdir. Çünkü tek düğüm hem daha kolay
yapılır, hem de daha ince ve sık görünürler. Daha dayanıksız
olduğundan da daha çok halı satma olanağı doğar. Türkiye’
de de birçok ticari halı bu yolla yapılmaktadır.
Halının üç elemanı vardır. Bunlar sırası ile halının temelini
oluşturan saçak uzantıları şeklinde dışarıya taşan çözgü
kısmı, enlemesine giden ipler şeklinde atkı kısmı ve halının
tüylerini meydana getiren düğüm kısmı. Halının işçiliği
incelendiğinde düğümün çeşidi yanında, atkı ve çözgünün
de özellikleri, özellikle kullanılan malzemenin çeşitliliği
yönünden araştırılmalıdır.
3-Kullanılan Boyanın Çeşidi ve Kalitesi :
Kullanılan boyalar da ikiye ayrılır. Kök boyalar ve sentetik boyalar.
Kök
boyalar
Kök boyalar bitkilerden ve bitki köklerinden yapılır. Günümüzde
çok mükemmel sentetik boyalar da söz konusudur. Ve çok güzel
sonuçlar elde edilmektedir. Ancak hiçbir zaman kök boyaların o
üç boyutlu parlak güzelliğini veremezler. Bu nedenle kök
boyalar tüm eksperlerin tercihidir. Ancak gittikçe kaybolmaya yüz
tutmaktadır.
4- Desen ve Kompozisyon :
Desenleri de geleneksel ve ticari desenler olarak ikiye ayıracağız.
Ticari desenler
hayal gücüne dayalı anlatımla müşteri tarafından beğenilebilirler.
Ancak geleneksel desenlerde Türk kültür ve felsefi yapısının
tüm unsurları yer alır. Her desenin bir anlamı, her anlamda da
derin ve köklü bir felsefe vardır.
Sayfa
2
|