1/1/2000
ERDOĞAN
ILDIZ’DAN
KİLİM ÖĞRETMENİ VE USTA DOKUYUCUSUNUN EL KİTABI
I.BÖLÜM
KİLİMCİLİK TANIM VE TEKNİKLERİ
1.KİLİM
VE KİLİMCİLİKLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR:
1.1.
KİLİM : Pamuk,kıl,ipek,yün ipliklerin kilimin boyuna yan
yana dizilmesi ve bu ipliklerin arasından ara atkısı iplerinin
geçirilmesi sureti ile dokunan yaygılardır. Kilimde hav
bulunmaz. Halıda 3 elementin kullanılmasına karşın (atkı,
çözgü ve hav) kilimde 2 element (atkı ve çözgü) kullanılarak
yaygı ortaya çıkarılır.
Tarihten günümüze dek gelen çeşitli
kilim türleri mevcuttur; bu kitapçıkla genel kilim dokuma
tekniklerine değinmek istediğimizi belirtmek isteriz. Dokunacak
kilimin türü ne olursa olsun, bu ortak özellikler, kilimi
kaliteli kılacaktır. Kitabın amacı budur. Şimdi çeşitli
kilim dokuma türlerine bir göz atalım.
a)
Düz Kilim Dokuma :
Motifler, desen rengindeki ipliklerin, çözgülerin
alt
ve üstünden geçirilmesiyle elde edilir.
b)
İlikli Kilim Dokuma :
Alttan ve üstten çözgülerin arasına , onları örtecek şekilde
yerleştirilen
renkli atkı iplikleri, komşu motifin değişik renkteki atkısının
olduğu alanına
geçmeden
geri dönerken, iki desen arasında dikey bir ilik meydana gelir.
Boydan boya
uzun
yırtıkları önlemek amacı ile, desen sınırındaki basamaklar
halinde yükselen ,köşeli
ve daha çok enine desenler tercih edilerek, aynı doğrultuda
uzanan uzun yırtıklar
yerine, yalnızca küçük deliklerin meydana gelmesi sağlanarak
yapılırlar. Yurdumuzda en yaygın olan kilim türü bu tip
kilimlerdir. Kitabın ana teması bu tip kilimler üzerine kurulmuştur.
c)
Sarma Konturlü Kilim Dokuma : Atkılar arasında oluşan delik veya boşluklar, bazen
aynı
veya zıt renkte bir çerçeve ipliği ile, arada kalan çözgülerle
tek tek veya dikey, yatay veya çapraz sarılır. Dokumanın yüzünde,
desenlerde, iğne ile işlenmiş izlenimini veren bir çerçeve
meydana getirilerek yapılırlar.
d)
Sumak Türü Kilim Dokuma:
İliksiz bir dokuma türüdür. Türkiye’de yaygın
bir dokuma tekniği değildir. Dokuması oldukça zor, anacak buna
karşılık değerli bir kilim türüdür.
e)
Silli Türü Kilim Dokuma: Bu tür
kilimler cicim ve sumak arasında bir tekniğe oturan kilimlerdir.
f)
Cicim Türü Kilim Dokuma: Bu tür
kilimlerde motifleri ortaya çıkaran ara iplerin uzantıları
arkada salkım saçak bırakılır; tek yüzleri kullanılır
genellikle.
Türlere
kısaca bir göz attıktan sonra gelelim kilimi ortaya çıkaran
elementler hakkında bilgi vermeye ve bu elementlerin doğru
kullanımlarının getireceği yararların açıklanmasına. Kitabımızın
ana amacı da budur. Kilimi meydana çıkaran 2 element mevcuttur.
Kilimi boydan boya geçen ve saçakları ortaya çıkaran çözgü
ve motiflerin ortaya çıkmasını sağlayan kilimin enine doğru
çözgüler arasından geçen ipler olan atkı
ipleri.
1.2.
ÇÖZGÜ : Genellikle pamuk veya yünden, 2-3 veya daha fazla
katla bükülerek
hazırlanan
ipliklerin, dokuma tezgahının alt ve üst leventleri arasına,
yatay zemine
dik
ve biri birlerine paralel geçirilmesiyle hazırlanır.
1.3.
ATKI
: Motif yaratmak için, çözgü iplerinin arasından
alttan ve üstten el ile geçirilen ipliklere denir.
1.4.
TEZGAH
: Kilim dokumasında, germe, sarma ve yatay tezgahlar olmak üzere
3 tür tezgah kullanılır. Yörükler tarafından kullanılan,
yatay yer tezgahlarından düzgün kilimin elde edilmesi oldukça
güç olduğundan, yurdumuzda genellikle sarma ve germe tezgahlar
kilim üretiminde kullanılmaktadır.
a.
Sarma
tezgahlar:
Ülkemizde en yaygın olan tezgah tipidir. Dokunan kilim
alt levente sarılarak dokuma yapılır.
Sarma tezgahın kurulması şöyledir: Tezgah parçaları tezgahın kurulacağı yere
eksiksiz getirilir. Tezgahın kurulacağı yer tespit edilir. Yer
belirlenirken ışık durumu dikkate alınmalıdır. Tespit edilen
yere önce yan ağaçlar konulur. İlk önce alt levent sonra da
üst levent, yan ağaçlarındaki yuvalarına takılır. Sonra
tezgah uygun yerlerden sabitleştirilir.
Tezgahın doğru ve terazisinde kurulup kurulmadığını
kontrol bakımından yan ağaçların üst ve alt kısımlarına
birer adet çivi çakılır (iki yan ağaç için toplam 4 adet çivi)
ve çivinin her birine çözgü ipinden yeterli miktarda bağlanır.
Eğer iplik, yan ağacın birinin üzerindeki çiviye bağlanmışsa,
diğer yan ağacın alt tarafındaki çiviye gergin olarak ve yan
ağacına temas
edecek şekilde bağlanır. Sonra aynı yan ağacının üst kısmına
çakılan çiviye iplik gerdirilerek bağlanır. İpliklerin
mutlaka yan ağaçların ön yüzüne temas etmesi gerekmektedir.
Bu çaprazlama bağlanan ipliklerin kesiştiği yerde bir birine
bastırmayacak
veya arası açık kalmayacak şekilde ise tezgah şakülündedir
ve yan ağaçların
yere temaslarında açı farkı yok
demektir. Sonuçta tezgah düzgün kurulmuştur. Bu kontrol yapılmazsa
tezgahtan çıkacak kilimler daima bir tarafa yatık çıkar. Bu
da kilimde çarpıklık meydana getirir.
TEZGAHIN ŞAKÜLÜNDE KURULUP KURULMADIĞININ KONTROLÜ
Sayfa
1
|