8/1991
TÜRK EL HALICILIĞINDA
VERİMLİLİĞİ ARTIRMAK
İÇİN
SORUNLAR VE ÇÖZÜM
ÖNERİLERİ
YAZAN:
ERDOĞAN ILDIZ
El
dokuması yaygılar, toplumumuzun her kesimini ilgilendiren önemli
bir döviz girdisi yaratan kültür ve sanat değerleridir. Kırsal
kökenli bir toplum oluşumuz, haliyle günlük yaşantımızda da bu
değerleri ön plana çıkarmış, dolayısı ile konuya devlet
kademeleri, üniversiteler, ticari kuruluşlar, vakıflar,
kooperatifler vs. olmak üzere herkes gücü, yeteneği ve alanı
itibari ile sahip çıkmaya çalışmış, konu kördüğüm haline
gelmiştir. Bu çalışmalar bir koordine merkezine bağlanamadığından
verimli kılma çalışmaları, kaynak yutar hale gelmiştir. Konu ile
ilgili 10’un üzerinde bakanlık bünyelerinde kadrolar oluşturulmuş,
bu kadroların yarattığı katma değer, maaşlarını karşılayacak
düzene erişememiştir. Acilen konu hakkında derli toplu bir çalışma
yapılması zorunlu hale gelmiştir. Tabir yerinde ise, olay körler
ülkesinde filin tarifi gibidir. Her kurum ve kuruluş olayı
dokunduğu kısım olarak tarif etmekte ve filin tarifi bir türlü
ortaya çıkmamaktadır. Diğer yandan, herkes sonuca bakmakta, ancak
sonuçları, bu sonuca gelene kadar geçirilen evrelerin çıkardığı
gözden kaçmamakta, sıhhatsiz ağaçların sıhhatsiz ormanlar
yarattığı unutulmaktadır. Bir koordine noktası oluşturmak, ormanı
kurtarmak için zorunludur. İşte bu rapor bu gayeye hizmet için
hazırlanmıştır.
Bu
kadar geniş olarak toplumumuzun çeşitli kesimlerini ilgilendiren
bir konuyu toparlamak için seçtiğimiz yöntem şöyle özetlenebilir :
A-
El dokuması yaygının, kültürel ve ticari dürtülerle
hazırlanış ve ticari aşamaların tek tek sıralanışı,
B-
Bu evrelerin bazı başlıklarla gözden geçirilip şu başlıklar
altında sorun ve çözüm önerilerinin toplanması :
A-
Evreler :
1.
Kültürümüzün tasarım dürtüsü veya ticaretin tasarım dürtüsü
( Kısaca tasarım )
2.
Malzeme seçimi ( hammadde )
3.
Büküm
4.
Boyama
5.
Desen çizimi
6.
Dokuma + Kesim
7.
Yıkama
8.
Toplama + Toptancılık
9.
İhracat formaliteleri, istatistik, idari kademeler
10.
Yurt dışındaki toptancılık
11.
Perakendecilik (Yurt içi ve Yurt dışı)
12.
Tüketici eğilimlerinin yönlendirilişi
El dokuması
yaygılar, bu evrelerden geçip, Ayşe’nin evinden Liza’ nın evine
kadar gitmektedir. Netice itibarı ile, her evrede uğraş verenler
kutsal bir görevi icra etmektedirler. Ancak bunlar, görevlerini
icra ederken bazı sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Karşılaştıkları
sorunlar da şu başlıklar altında her evre için ayrı ayrı
toparlanacaktır:
B-
Sorunlar :
1-
Bu evrelere emek veren insanların iş tarifleri sorunu,
2-
Bu evrelerde, emekleri geçenlerin ilgi alanlarında
koordineyi sağlayacak adres sorunu,
3-
Çalışma alanlarında slogan sorunu,
4-
Stok ve çeşit sorunu,
5-
Parasal sorunlar,
6-
Fiyat sorunları,
başlıkları altında her evre için ayrı ayrı gözden geçirilecektir.
EL
DOKUMASI YAYGILARIN ÜRETİM VE TİCARİ EVRELERİ İLE İLGİLİ SORUNLAR
VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ :
1-
KÜLTÜREL VE
TİCARİ DÜRTÜLERLE EL DOKUMASI YAYGI
TASARIMINDA SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ :
Her şeyden önce fikirler vardır. Kişinin herhangi bir üretime
geçebilmesi için kültürel veya parasal bir dürtünün olması
şarttır. Kişi o işi yapmayı kafasına koydu mu, önce yapacağı işi
tasarlaması gerekir. Tasarımlar bilgi ve imkanlarla sınırlı
olduğundan, halıcılıkta verimin artması için bu konuya çok dikkat
etmemiz gerekecektir. Dokuyana ilk destek burada verilmelidir.
Tasarımın başarısı, yapılan işin başarısında hem temel unsurdur
hem de başarının ölçümü için temel öğedir.
A-
Tasarım konusunda iş tariflerinde sorunlar ve çözüm
önerileri :
1-
Kültürel Tasarımlar :
Törelerimiz yüz yıllardır bazı yörelerde el dokuması yaygı
tasarımını otomatik bir tasarıma dönüştürmüştür. Doğanın, kültürün
getirdiği bir çerçevede yaygısını tasarlamayı küçük yaşlarda
öğrenen genç kız, zamanı geldiğinde bu tasarım doğrultusunda
malzemesini hazırlar ve işine koyulur. Ancak, bu tasarımlar, zaman
içinde bir takım fiziki ve kültürel etkenlerle ana tasarım
mantığından uzaklaşır veya mantık tamamen yok olur. İşte,
verilecek destek buradadır. Sanat tarihçilerimizin konuya
eğilmeleri, bu tasarımların çıkış mantıklarını tespit etmeleri
gerekir. Bunlar, dokümana bağlandıktan sonra günümüz şartlarına
uyarlanan orijinal tasarımların yöre halkına sebep-sonuç ilişkisi
çerçevesinde benimsetilmesi, sevdirilmesi, kültürlerine sahip
çıkmaları sağlanmalıdır. Desen, ebat ve renk anlayışı açısından
bunun yapılması zorunludur. Böyle bir çalışmanın, Halıcılık Vakfı
tarafından koordine edilmesi hem vakfa prestij hem de gelir
sağlayacaktır.
2-
Ticari Tasarımlar :
Ticari amaçla yapılan tasarımlar iki sınıfa ayrılmaktadır :
a)
Eski desenleri, kopya çekerek veya değiştirerek yaratılan
tasarımlar,
b)
Tamamen yeni tasarımlar.
Tüccarın, yeni tasarımlar planlarken başvuracağı bir merkez
bulunmadığından, yeni tasarımlar hem maddi, hem manevi açıdan
külfetli olmakta, dene-yanıl, düzelt sistematiği içinde el yordamı
ile yön aramakta bu da kaynak ve zaman israfına yol açmaktadır.
Bunu önlemek için de Halıcılık Vakfı, yol gösterici bir görev
yüklenmelidir. Vakıf, olayı gerekli yerlerle koordine ederek,
iletişimi hızlandırmalıdır, danışmanlık servisi vererek kendine
kaynak ve prestij sağlamalıdır.
B-
Tasarım konusunda adres olayının önemi, sorunlar ve çözüm
önerileri :
Yukarıda “A”şıkkında açıkladığım gibi, her iki tasarım türünde de
yaygıyı tasarlayan önce, kullanacağı malzemeyi, boyayı sonra
deseni tasarlamak zorundadır. Yünü nereden alacaktır, nerede,
nasıl büktürülecektir, deseni kime, nasıl çizdirecektir, desen
seçimi için hangi kaynaklara müracaat edecektir. Bütün bunlar
kafasında sorundur. Bu işlemler bittikten sonra nerede, kime, kaça
dokutturacaktır. İşte, adres sorunundan kastımız budur. Üretimi
artırmak, kaynak ve zaman israfını önlemek için üreticilerin bu
tür taleplerini karşılayacak, onlara yol gösterecek, onların
ihtiyaç duyduğu adres ve dokümanlara çabuk ulaşmasını sağlayacak,
işi bilen bir kuruluşa ülkemizin acil ihtiyacı vardır. Bu işlerin
de Halıcılık Vakfı bünyesinde görülmesinde büyük yararlar vardır.
Sayfa
1
|