B-halı dokuma
sanatının izinin sürülmesi
Koca
Elifin izinin sürülmesi
1.
Koca elifin oğlu Sarı Hüseyin
ile yapılan görüşme
2/7/95 : (Bu
uzantı ile ulaşacağınız resim ise Koca Elif’in kızına aittir.)
Sarı Hüseyin annesi Koca Elif hakkındaki bilgilerini şöyle naklediyor:
Manisa’dan Topan diye biri gelip Etrim yakınlarında
Karanlık diye anılan mevkiide Topan tepeye yerleşmiş . Mehmetçik diye bir oğlu varmış . Bu genç, Suvar çiftliğine
ava gitmiş,bir kurt vurmuş. Kurdun derisini Gavur yatağında (
karanlık dağında ) yaşayan ve geçimini çobanlıkla sağlayan
Yorgi gavuruna göstermiş. Kurttan kurtulan yorgi bu durma
sevinerek Mehmetçiğe bir keçi vermiş. Mehmetçiğin 2 oğlu
olmuş. Biri Hüseyin Çavuş diğeri Süleyman Ağa . Bunlar keçiyi
çoğaltarak 1000 keçi ve 50 sığır sahibi olmuşlar. Süleyman
Ağanın 5 oğlu olmuş Hüseyin Çavuşun 3 kızı olmuş. Bunların
en büyüğünün ismi Koca Elif olmuş. Bu meşhur Koca Elif en
iyi kök boyayı yapan kadın olduğu için ünlü biri olarak yörede
anılır olmuş. Yapılı
bir kadın olduğundan Koca Elif diye ünlenmiş. Anası Çam arsından
gelme Koca Durmuş oğullarının kardeşiymiş. Maharetini ana
evinde öğrenmiş,anasına Eli Yenge derlermiş, kızlığında
yaptığı halının boyasını Dönme Fatma’ya boyatmış. (
Aslen Rum olan sonradan Müslüman olan kadın ) dönmeden öğrendiği
boya türüne daş boyama türü diyorlarmış. Bir de Karanlık
denen mevkiinin orda bulunan küçük
bir gölden alınan çamurun boyamadaki önemli etkisinden söz
ediyorlar. Koca elifin maharetinin buradan geldiğini anlatıyorlar.
Günahı diyenlerin boynuna deyip biz Koca Elifimize devam edelim.
Koca Elif 1890 doğumlu imiş, 1969 yılında 10 Kasımda ölmüş.
Elif Cangır 1306 hicri doğumlu imiş anası Haliloğularının
anası ile kardeşmiş. Haliloğulları yöreye Şamdan göç etmiş.
Kayserli tüccar bir kişi
Botak Halil ile gelip Koca Elife desen tavsiye edermiş.
Bu desenleri Koca Elife dokutup satın alırmış. Görünen o ki
,Koca Elif tüccar tarafından da tanınan bir kişiymiş. Umarız
Koca Elifin soyu sopu hakkında yeterli bilgiyi vermiş olduk.
Okuyucu tüm detayları ve bağlantıları iyi
kavrasın diye bazı okuyucuların lüzumsuz bulacakları
detaylara bile girdik. Bir araştırmacı olarak bu detayları
okuyucuya aktarmanın son şansımız oluğunun bilincindeyiz. Ülkemiz
süratle değişiyor,bazı geleneklerimiz süratle kayboluyor. Böyle
detayları toplayabileceğimiz insanların sayısı da her geçen
gün azalıyor.
Koca Elif’in
baba tarafının seceresi
Topan ( Manisa’dan geliyor
)
Karaova da Etrim yakınlarında Karanlık’ta
Topan Tepe mevkiine yerleşiyor
Topan’ın oğlu Mehmet
Hüseyin çavuş
|
Süleyman ağa
|
3
kızının en büyüğü
Koca Elif
|
5 oğlu olmuş
|
Koca Elif’in ana
tarafının seceresi
İstanköy
Yörük Koca Durmuşoğlu ( Sarıbaş )
Etrim yakınındaki Çam
arası köyüne yerleşiyor
Kızı Emine
Eminenin kızı Koca
Elif
2.
Mumcularda kahvecilik yapan
Mustafa ve Hüseyin Konya
kardeşler ile görüşme
2/7/ 95 : (Resimdeki
görüntü Mustafa ve Hüseyin Konya kardeşler ve Koca Elif'in en
iyi talebesi Elif Ana ile beraber gösteriyor.)
Aslen Etrimli olup yörede en namlı dokuyucu kadınlardan olan Elif Ananın
teyze kızının oğludur. Orta Asya Türkmen kökenli bir aileden
gelmektedir. Soyları Çepni,Alevi Müslüman olarak tarif edilir.
Köklerinin Manisa ve Bergama ya yerleşmiş Türkmen boylarına
dayandığını söylemektedir. Daha sonraları aşiretleri Tavas
üzerinden Etime gelerek oraya yerleşmiştir. Sülalelerinden
karanlık bölgesinde 2 oymak bulunmaktadır. Bunlardan biri
Ahmatlar ( Bunlara daha önceleri Karaosmanoğulları denilirmiş
) diğeri ise sonradan gelen Yeni Ahmatlar olarak adlandırılmış.
Ahmatların bir kolu Anteb’e yerleşmiş.
3.
Mustafa Gök( Mumcuların tanınmış halı tüccarlarından )ile yapılan
görüşme:
Meşhur
Elif Ninenin ( Elif
Cangır ) tahtacı kökenli olduğunu ve Pınarlıbelen
yöresinin Karanlık köyünde oturduğunu ve yörede
en iyi kök boyanın Elif Nine tarafından yapıldığını söylüyor.
En zengin ve çeşitli desenlerin Karanlık bölgesinden çıkışını
,bu yöreye desenlerin Girit Türkleri tarafından getirilmesine
bağlıyor. En eski halı dokunan yörelerin, Kumköy ( tahtacı
), Etrim,Karanlık,Kaklık,Bozalan olduğunu belirtip Mazı ve
Mumcularda dokuma olayının daha sonraları başladığını
ifade ediyor. Bozalanın halılarının tutulmasına neden olarak
ta desenlerinin diğer yörelere göre daha basit olduğunu,
sadeliğin getirdiği zarafetin tutulduğunu belirtiyor. Ada
Milası dokunan ve çok üstün boyalara haiz olan Karanlık yöresinin
halılarının Bozalan kadar tanınmamış olmasının
nedenlerinin de araştırılması gerektiğini vurguluyor.
Karacahisar halılarını Yahudilerin yönlendirdiğini ve
genellikle karyola ebadı mal çalışıldığını belirtiyor.
Tahtacı ile çingenenin evliliğine çepni ( çepli ) yörüğü
denildiğini belirtip tahtacıların
da genellikle alevi olduğunu söylüyor.
Elif Ananın babasının lakabının
Sarıbaş ( Etrim
köyünden ) Sarıbaşların hanımı Yörük Koca Durmuşoğlunun
kızı ( Saz köy = Çam arasından Somucak mevkiinden ) bu kızın
ismi Emine, işte Koca Elif bu kadından doğmuş. Koca Durmuş oğlunun
kökeni İstanköy. Koca Elif dede tarafından gelen halıdan
esinlenerek Ada Milas'ını çoğaltmış kişidir diye sözünü
noktalıyor.
Sayfa
4
|